Stellantis Tavares'in CEO'su istifa etti: Elektrikli otomobile yapılan bahis neden onun ayrılmasına yol açtı?
Tavares'in ayrılışı, geleneksel otomobil üreticilerinin elektrikli araçlara geçişte karşılaştıkları zorlukları vurguluyor.
Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden biri ve PSA-FCA birleşmesinin kilit mimarlarından biri olan Stellantis'in CEO'su Carlos Tavares, 1 Aralık Pazar günü görevinden istifa etti ve otomotiv endüstrisi için çalkantılı bir dönemde yaklaşık dört yıllık görev süresine son verdi.
Stellantis'in piyasa değerinin yaklaşık %50 düşmesine neden olan kar uyarısından iki ay sonra çıkışı, geleneksel otomobil üreticilerinin elektrikli araçlara (EV'ler) geçişte karşılaştığı zorlukları yansıtıyor.
Tavares'in istifasının ardından Stellantis hisseleri, yatırımcıların liderlik boşluğu ve otomobil üreticisinin gelecek stratejisini çevreleyen belirsizlikle ilgili bariz endişelerle tepki vermesiyle Avrupa'da sabah ticaretinde %7'den fazla düştü.
İddialı goller, hayal kırıklığı yaratan sonuçlar
Tavares, 2030 yılına kadar Avrupa'da %100 akülü elektrikli araçlar (BEV'ler) satmayı hedefleyen Stellantis'in elektrifikasyon alanındaki 50 milyar Euro'luk yatırımını destekledi.
Ancak satışlar beklentilerin altında kaldı. Bank of America'nın en son EV Tracker'ına göre Stellantis, 2023'ün ilk yarısında yaklaşık 173.400 BEV satarken, 2024'ün ilk yarısında satışlar bir önceki yıla göre %9 düştü.
Bu düşüş Stellantis'in küresel elektrikli araç pazarında zemin kaybetmesiyle aynı zamana denk geldi.
Stellantis'in EV segmentindeki küresel pazar payı, Çinli EV üreticilerinin rekabetçi fiyatlandırma ve inovasyonla ilerleme kaydetmesiyle 2023'ün ilk yarısındaki %5,3'ten 2024'ün ilk yarısında %3,5'e düştü.
Bu zorluklar Stellantis'in hisselerinin bu yıl yaklaşık %50 oranında düşmesine ve Tavares'in liderliğine olan güvenin azalmasına katkıda bulundu.
Tavares çıkışı: sonra ne olacak?
Tavares, 36,49 milyon euroluk tazminat paketiyle 2023'te en çok maaş alan otomotiv yöneticisi oldu.
Yolları ayırma kararının Stellantis yönetim kurulu üyelerinin oybirliğiyle alındığı bildirildi.
Stellantis, Tavares'i şirketin kuruluşuna ve erken dönemdeki başarısına yaptığı katkılardan dolayı övse de yönetim kurulu ile CEO arasındaki iç anlaşmazlıklar onun ayrılışında büyük rol oynadı.
Başkan John Elkann, Tavares'in istifasının katalizörü olarak Stellantis'in gidişatına ilişkin “farklı görüşlerin” olduğunu belirtti.
Stellantis yönetim kurulu, Tavares'in halefi arayışını başlattı ve atamayı 2025 ortasına kadar tamamlamayı hedefliyor. Elkann, bu geçiş dönemi boyunca şirkete rehberlik etmekle görevli yeni oluşturulan icra komitesine başkanlık edecek.
Sektörden söylentiler ve tepkiler
Otomotiv endüstrisi Tavares'in ayrılışına hızlı tepki verdi.
Eski Nissan ve Aston Martin CEO'su Andy Palmer, Tavares'i ikonik otomobiller konusunda övdü. Palmer şunları ekledi: “Umarım tarih ona karşı naziktir.”
Ancak diğerleri daha az anlayışlıydı. İtalyan senatör Carlo Calenda, Tavares'i yönetimsel yaklaşımı nedeniyle eleştirerek, “Tavares'i özlemeyeceğiz. O, yalnızca işçiler için geçerli görünen Darwinist teorilerin destekçisiydi. Artık John Elkann'ın Meclis'e çağrılması daha da acil hale geldi.”
CNBC muhabiri Michael Wayland şunları kaydetti: “Tavares ABD pazarını yanlış anladı, hacim ve yatırım yerine fiyatlandırma ve kâra öncelik verdi. Bu, ana akım tüketicileri yabancılaştırdı ve kalitenin düşmesine yol açtı.”
Yatırım analisti Brian Tycangco, Stellantis'in yaşadığı zorlukların daha geniş bir eğilimi yansıttığı konusunda uyardı: “Geleneksel otomobil üreticileri, en kârlı pazarlarında bile Çinli elektrikli araç markalarına karşı zemin kaybediyor. İnovasyon artık isteğe bağlı değil “.
Stellantis'i neler bekliyor?
Tavares'in ayrılışı, geleneksel otomobil üreticilerinin geleneksel içten yanmalı motorlardan elektrikli güç aktarma organlarına geçiş yaparken karşılaştıkları zorlukları vurguluyor.
Stellantis artık yoğunlaşan rekabet, azalan elektrikli araç satışları ve yatırımcı güvenini yeniden inşa etme ihtiyacıyla karşı karşıya.
Alman devleri Volkswagen, BMW ve Mercedes-Benz, elektrikli araç pazar payının azalması ve Çin'den gelen rekabetin artması da dahil olmak üzere benzer zorluklarla karşı karşıya.
Elkann'ın geçici gelişiyle birlikte Stellantis, inovasyon ile operasyonel mükemmelliği dengeleyebilecek bir lider bulma konusunda yoğun bir baskı altında kalacak.
Bir sonraki CEO'nun şirketin kaderini değiştirip değiştiremeyeceği belirsiz olsa da, riskler yalnızca elektrik dünyasında rekabetçi kalma mücadelesi veren Stellantis için değil, aynı zamanda daha geniş anlamda Avrupa otomotiv sektörü için de yüksek.